Repülővel Japánba! – 5 egyszerű lépésben

Emlékszem, mennyire izgultam, mikor először utaztam Japánba. 16 éves voltam és még sosem ültem repülőn, azt sem tudtam, merre van a fent és a lent. Mi fog történni a repülőtéren? Hová kell ülnöm? Milyen csomagot vigyek? Mit pakoljak a kézipoggyászba? Mi fog történni a vámvizsgálat során? Hogyan fogom megértetni magamat? – Azóta már többször megjártam Japánt (és egyszer Koreát is), már van bizonyos rutinom a hosszú repülőutak szervezésében, az utazásra való felkészülésben és magában a repülésben is. Kifejlesztettem jó pár trükköt és ebben a bejegyzésben mindet el is árulom neked. 🙂

1. lépés: Repülőjegy vásárlása

Szerencsére manapság már egy repülőjegy megvásárlása – bár kétségtelenül nem olcsó mulatság – nem tartozik az elérhetetlen kategóriába. Európán belül már rég beköszöntött a fapados légitársaságok és az útlevél-ellenőrzés nélkül való utazás kora, de egy ázsiai utazás ennél egy kicsit bonyolultabb. Először is, ha Japánba készülünk, érvényes útlevéllel kell rendelkeznünk (ami a hazaérkezés után még további három hónapig érvényes lesz), így akinek nincs útlevele, az feltétlenül az okmányirodában kezdje az előkészületeket. Vízumra szerencsére nincsen szükség, ha három hónapnál rövidebb időre és turistaként utazunk.

A következő lépés úti célunk kiválasztása. Japánban több nemzetközi repülőtér is működik, Tokióban rögtön kettő is: Narita (NRT) és Haneda (HND), de van Oszakában (ITM) és Nagojában (NGO) is repülőtér. A célrepteret attól függően kell kiválasztani, hogy Japánon belül hová kívánunk utazni. Sokan reflexszerűen Tokiót választják, de ha csak a Kanszai régiót szeretnénk látni, sokkal praktikusabb Oszakát választani, míg ha körutazást tervezünk lehet, hogy olcsóbban jövünk ki egy tokiói érkezéssel és oszakai hazaindulással, mint ha még vissza kell utaznunk Tokióba – Japánon belül a közlekedés rendkívül drága. Tokióban érdemesebb Narita helyett Hanedát választani, ha csak tehetjük, mert sokkal jobban megközelíthető tömegközlekedéssel, mint Narita, és nem utolsó sorban olcsóbb ide kijutni a belvárosból. (Összehasonlításképpen: egy vonatjegy Sindzsuku kerületből Naritára 3200 jen (kb. 8000 Ft), Hanedára 690 jen (kb. 1700 Ft))

Japánba Magyarországról sajnos nincsen közvetlen repülőjárat, tehát mindenképpen át kell szállni valahol. Az átszállás helye a légitársaságtól függ, a Lufthansa esetében Németország, Finnair esetében Helsinki, Alitalia esetében Róma, Qatar esetében Doha. Egy repülőjegy akkor jó, ha az átszállásra kb. 2-3 óránk van. Ha 5 órát kell várni, az már elég unalmas tud lenni, ha pedig 8 óra körüli a várakozás, akkor már érdemes inkább kimenni a repülőtérről a városba körülnézni. (Ilyenkor figyelni kell arra, hogy amikor visszajövünk a városból újra át kell esni a biztonsági ellenőrzésen, tehát minimum egy órával előbb vissza kell érni.)

Ha legalább fél évvel előbb megvesszük a repülőjegyet, már elég olcsón meg tudjuk úszni, akár 110.000 Ft környékén is kaphatunk egy retúr jegyet. Minél később foglalunk, annál drágább lesz a jegy, tehát érdemes időben foglalni! Néha ki lehet fogni jó akciókat pl. az Emiratesnél vagy a Qatarnál. (Nem kell megijedni attól, hogy ezek arab légitársaságok, jelenleg az egyik legjobb minőségű szolgáltatást pont ők nyújtják.) Ha magunknak foglalunk az Interneten érdemes olyan oldalon keresgélnünk, ami több légitársaság ajánlatait hasonlítja össze, pl. a Pelikán, de a jegyet jobb közvetlenül az adott légitársaságtól vásárolni, mert úgy általában kicsit olcsóbb. Ha nem akarunk mi magunk az ajánlatok között böngészni, akkor bemehetünk egy utazási irodába is és vehetünk repülőjegyet rajtuk keresztül – általában csak az ésszerűség határain belül számítanak fel kezelési költséget.

A repülőjegy megvásárlásakor arra figyelj, hogy a neved pontosan úgy szerepeljen a jegyen, mint az útleveledben.

2. lépés: Felkészülés az utazásra

Mivel Japánba nincsen fapados járat, a jegyhez jár egy darab feladott poggyász és egy kézipoggyász. (Azt, hogy ezekre pontosan milyen szabályok vonatkoznak, az adott légitársaság honlapján tudod megnézni, itt most a legáltalánosabb esetet írom le.) Általában a feladott poggyász 23 kg lehet, ez az a bőrönd, ami a repülő rakterébe kerül. Mivel át fogsz szállni, ezt a bőröndöt átszálláskor a rakodók leveszik, rádobják egy kis teherautóra és átszállítják a másik repülőgépre, ahol ismét feldobálják a raktérbe. És a dobálást itt szó szerint értem. A repülőtéri rakodó munkásoknak naponta többszáz csomagot kell megmozgatniuk, ráadásul nagyon gyorsan, ezért nem érnek rá finomkodni a csomagoddal. Vedd alapvetésnek, hogy a csomagodat dobálni fogják, leejtik, más bőröndöket dobnak rá. Ráírhatod, hogy törékeny, de ez nem fogja meghatni a legtöbb rakodót, sokkal jobban jársz, ha eleve nagyon strapabíró bőröndöt veszel és nem teszel bele nagyon törékeny holmikat (vagy csak nagyon alaposan becsomagolva). Ha gondolod, esetleg le lehet fóliáztatni a repülőtéren, de az csak lopás ellen véd, törés ellen nem igazán. Gondolom, mondani sem kell, hogy a feladott poggyászba nem teszünk iratokat, értékeket, ékszereket, pénzt.

A csomagjaink Tokióban várják, hogy hazajöhessenek. Ezek a bőröndök sokszor megjárták Ázsiát! 🙂

A kézipoggyászba érdemes tenni mindent, ami kellhet a repülő út során és minden értéket, amit nem akarunk szem elől téveszteni. Nálam ez általában: pénztárca, iratok, telefon, tablet (ezt használom könyvolvasónak is), könyv vagy magazin, egynapi váltóruha, mini neszesszer (nedves törlőkendővel), egy plusz pulóver – illetve minden, ami nem fért be a feladott poggyászba. (Figyelj arra, hogy a kézipoggyászra méret és súlyhatárok is vonatkoznak, ez utóbbi általában 7-10 kg.) A kézipoggyászban nem lehet 1 dl-nél nagyobb kiszerelésű folyadék (ide tartozik a hajzselé, az alapozó, a kézkrémek is!), illetve szúró-és vágóeszköz. (Részletes szabályok ITT). Minden folyadékot, amit felviszel a gépre egy átlátszó, újrazárható zacskóba kell tenni, ilyet lehet kapni az IKEA-ban is, de ha nem tudsz venni előre, a reptéren is árulnak.

Bizonyos légitársaságoknál külön fel lehet vinni még egy laptoptáskát vagy női retikült, de ez minden társaságnál változó.

Utazni feltétlenül kényelmes ruhában érdemes, mert majdnem egy napig tart majd az utazás! Mindenképpen hosszú nadrág, olyan cipő, amiből könnyen ki-be tudunk bújni és réteges felső ruházat a legpraktikusabb. (Lányoknak sem ajánlom a szoknyában való utazást, mert abban kevésbé tudja az ember szabadon pakolgatni a lábát.)

3. lépés: A reptéren

Mivel interkontinentális útra indulsz, érdemes időben kiérni a repülőtérre, tehát minimum két órával korábban. Ez azért is fontos, mert a becsekkolás az érkezés sorrendjében történik és ha időben kiérsz még válogathatsz az ülőhelyek között. Becsekkolni tehát azonnal érdemes, amint megérkezel a repülőtérre: keresd meg a járatodat és állj be a sorba, itt szükséged lesz a repülőjegyed nyomtatott verziójára és az útleveledre. (Itt kapod meg a beszállókártyádat mindkét járatra Japánig.)

Beszállókártya Helsikiből Nagojáig.

Az ülőhely kiválasztásához a következő a tanácsom: a rövidebbik úton (az átszállásig) érdemes lehet az ablak mellé ülni, mert 2-3 órán keresztül nagyon érdekes figyelni a fel-leszállást és a felhőket felülről, de a hosszabbik úton (az átszállástól Japánig) inkább a folyosó mellé érdemes ülni. Ennek több oka van: 12-14 órán keresztül már kevésbé érdekesek a felhők, egyébként is az utazás nagy részében éjszaka lesz és nem látszik semmi, vagy fel fognak szólítani hogy húzd le az árnyékolókat, hogy a többi utas tudjon aludni. Arról nem is beszélve, hogy fent, többezer méter magasban már meglehetősen hideg van – tapasztalatom szerint az ablaknál van a leghidegebb. És persze az ember nem akarja 2-3 alvó utason keresztülverekedni magát, amikor megy a mosdóba 🙂

(Kiegészítés: sok légitársaságnál már online kiválaszthatod az ülőhelyedet, illetve online be is csekkolhatsz, de a csomagodat mindenképpen le kell majd adnod a “check-in” pultnál. A két órával korábban való érkezést ekkor is tartani kell, mert bárhol feltarthatnak és ugyebár nem szeretnél lemaradni a járatodról. 🙂 )

Ezután következik a biztonsági ellenőrzés, amikor belépsz a reptér belső részére. Ha még szeretnél venni valamit, pl. átlátszó tasakot, újságot, ezt még most megteheted. (Üdítőt ne vegyél, mert a biztonsági ellenőrzésen elveszik, illetve úgyis fognak adni a repülőn innivalót.) Ha átjutottál a biztonsági ellenőrzésen, keresd meg a kapudat és nézd meg, mikor kezdődik a beszállás. Ha még van bőven időd, elmehetsz nézelődni, de a beszállás kezdetére mindenképpen érj vissza. Itt még mindenképpen érdemes egy mosdószünetet beiktatni, mert kényelmesebb a reptéri mosdókat használni, mint a repülőn lévőket.

A beszállításkor ellenőrizni fogják a beszállókártyádat és az útleveledet, és már mehetsz is.

Átszálláskor kb. ugyanez lesz a menetrend csak már nem kell becsekkolni. Attól függően, hogy az adott repülőtérnek mik az előírásai, előfordulhat, hogy még egy biztonsági ellenőrzésen túl kell esned (figyeld, van-e külön sor EU-s állampolgároknak!), de olyan is van, hogy erre már nincs szükség. Első dolgod az legyen átszálláskor, hogy megkeresed a kapudat, mert egy idegen reptéren, ahol már magyarul sem beszélnek, könnyen el lehet tévedni és lekésni a járatodat. (Általában azért megvárnak ha csak pár percet késel, mert már be vagy csekkolva, de azért ne erre apellálj.) Itt is érdemes beiktatni egy mosdószünetet, mert a neheze csak most jön!

4. lépés: A repülőn

A beszállókártyán rajta van az ülésed száma, az utaskísérők általában el is mondják, merre kell menni a helyedhez. A csomagodat vagy a fejed felé, a csomagtároló rekeszbe, vagy a lábadhoz kell tenni, úgy, hogy fix legyen, ne csúszkáljon. Kösd be magad és figyeld a biztonsággal kapcsolatos tájékoztatót! A turbulencia miatti rázkódás komoly baleseteket tud okozni, ezért fontos, hogy ha ég a lámpa, ami azt jelzi, hogy a biztonsági övet be kell kapcsolni, mindenképpen legyen bekapcsolva – de a legjobb, ha végig be vagy kötve. (Nem kell szorosra állítani, egy laza biztonsági öv is megmenthet egy gerinctöréstől.)

A hosszú repülő úton (az átszállás után) két étkezés lesz, egy „ebéd” és egy „reggeli” és többször fognak innivalót is hozni. (Ezek “ingyen” vannak, azaz benne vannak a repülőjegy árában. Bizonyos légitársaságoknál fizetni kell az alkoholos italok egy részéért, de ezt előre elmondják, amit csak úgy a kezedbe nyomnak, azt nyugodtan elveheted.) A két étkezés között lesz egy párórás alvásidő, amikor a gépet elsötétítik és mindenki megpróbál pihenni. A legjobb, ha ilyenkor tényleg alszunk.

Ilyen kis képernyőn követheted, hol tart a repülő a tervezett útvonalon. Minél közelebb vagyunk, annál lassabban telnek az órák!

Talán hallottál már a jetlagről, az időeltolódás miatti betegségről. Ez azért alakul ki, mert a szervezeted nem tudja, hogy átutaztad a fél bolygót és másik időzónába kerültél, neki ugyanúgy éjszaka van, mintha még otthon lenne, holott Japánban már reggel van. Tünetei az álmosság, a fáradékonyság illetve a koránkelés. A legrosszabb dolog, amit jetlag esetén tehetsz az, hogy alszol, amikor álmos vagy, ezzel ugyanis meghosszabbítod azt az időszakot, amíg a szervezeted bioritmusa a feje tetején áll. Nekem van egy bevált módszerem jetlag ellen, leírom, mit szoktam tenni.

Amikor Japánba megyek, lehetőleg olyan járatot választok, ami dél körül/kora délután indul Magyarországról és másnap reggel érkezik Japánba, amikor itthon még éjszaka van. Indulás előtti éjszaka alig alszom, hogy jó álmos legyek, és amint felszálltunk a hosszabbik járatra és megebédeltünk, megpróbálok elaludni. (Igyekszem legalább 6 órát aludni, ami nem a legpihentetőbb ülő helyzetben, de jobb, mint a semmi. Ilyenkor kibújok a cipőből és jól betakarózom, hogy minél kényelmesebb legyen, de a biztonsági övet nem kapcsolom ki.) Felkelek a reggelire, eszem és a leszállásig hátralévő 1-2 órát olvasással vagy filmnézéssel töltöm, leszállás után pedig keresek egy mosdót, ahol átöltözöm és kicsit rendbe szedem magam. (Ezért kell a váltóruha és a nesszeszer.) Ezután akármilyen fáradt vagyok, legalább este 9-10 óráig igyekszem fennmaradni, majd este jól kialszom magam és reggelre el is múlik a jetlagem.

Visszafelé már nagyobb a kihívás, mert a legtöbb járat délelőtt indul és a koraesti órákban ér haza, amikor Japánban már éjfél is elmúlt. A hosszú repülő út alatt nem alszom (nem is tudnék, hiszen a szervezetemnek nappal van), az átszállás utánra emiatt már meglehetősen fáradt vagyok, de az a trükk, hogy most sem szabad aludni. Érdemes vinni egy jó hosszú és izgalmas könyvet (6-700 oldal pont kitart egy napig), hogy legyen, ami ébren tartja az embert. Akármilyen nehéz, most is meg kell próbálni ébren maradni legalább este 9-ig, hogy másnap ne kukorékoljunk már hajnali 3-kor. Számomra ezek a hazautak mindig nehezebbek, ilyenkor a jetlagem 2-3 napig is kitart.

A másik egészségügyi probléma, ami felmerülhet, a trombózis. Nekem sajnos volt már, igaz, nem repülés miatt, ezért tudom, hogy a trombózis nem játék. Ha vannak vénás problémáid vagy volt korábban trombózis a családban, esetleg régóta szedsz fogamzásgátló tablettát és még soha nem repültél 10 óránál többet, feltétlenül beszélj egy orvossal indulás előtt! (Lehet, hogy vérhígítót kell majd bevenned.) Egyébként is mindenkinek ajánlom, hogy amikor van rá lehetőség nyújtóztassa ki a lábait egy kicsit, sétáljon pár percet (pl. a mosdóig és vissza), illetve átszálláskor ne üljön, hanem álljon minél többet. Mindenkinek megdagad egy kicsit a lába ennyi üléstől, ez teljesen normális – de ha utazás után a vádlidban állandó görcsös fájdalmat érzel és/vagy a lábad kétszeresére dagad, és nem múlik el egy-két nap alatt, akkor mindenképpen fordulj orvoshoz!

A repülő ablakából látszik a Fudzsi! Nemsokára leszállunk Tokióban. (A kép a nyári pára miatt ilyen rossz minőségű, óriási szerencse, hogy egyáltalán látszott a Fudzsi.)

5. lépés: Érkezés Japánba

Amikor megérkezel Japánba útlevél- és vámvizsgálaton kell átesned. Azért, hogy ezt meggyorsítsák, még a repülőgépen kiosztanak minden külföldinek egy-egy be- és kiszállási kártyát („embarkation/ disembarkation card”), amit mindenkinek kötelező kitöltenie. A következő adatokat kell megadni:

– NAME (név): a felső sort nem kell kitöltened (ez azoknak van, akiknek kandzsival írják a nevét, pl. másodgenerációs japánok, kínaiak), csak a Family Name (vezetéknév) és a Given Names (keresztnevek) mezőket.
– NATIONALITY (állampolgárság): „hungarian” (magyar).
– DATE OF BIRTH (születési dátum): év, hónap, nap sorrendben, pl. 85/06/19
– MALE (férfi) vagy FEMALE (nő): a megfelelőt karikázd be.
– HOME ADDRESS (otthoni cím)
– OCCUPATION (foglalkozás): nem kell részletezni, egy-egy szó bőven elég.
– PASSPORT NUMBER (útlevélszám)
– LAST FLIGHT NO./VESSEL (járatszám): annak a járatnak a száma, amivel Japánba érkezel, a repülőjegyről vagy a beszállókártyáról le tudod másolni, ez a nagyobbik kártyára megy.
– FLIGHT NO./VESSEL (járatszám): annak a járatnak a száma, amivel elhagyod Japánt, a repülőjegyről tudod lemásolni, ez a kisebbik kártyára megy.
– PURPOSE OF VISIT (látogatás célja): tourism (turizmus), business (üzlet), visiting relatives (rokonlátogatás), transit (átszállás), others (egyéb), a helyes válaszhoz tegyél egy pipát a rublikába.
– INTENDED LENGTH OF STAY IN JAPAN (a Japánban tartózkodás tervezett hossza): év, hó, nap sorrendben.
– INTENDED ADDRESS IN JAPAN (tartózkodási cím Japánban): add meg annak a hotelnek a nevét, ahol meg fogsz szállni. Egy bőven elég.
– SIGNATURE (aláírás)

A nagyobbik kártya hátoldalán különböző bevándorlással kapcsolatos kérdésekre kell válaszolni:

  1. Utasították-e ki valaha Japánból vagy tagadták-e meg Önnel szemben a belépést Japánba?
  2. Ítélték-e már el bűncselekmény elkövetése miatt Japánban vagy más országban?
  3. Van-e jelenleg Önnél marihuána, ópium, stimuláló szer, egyéb drog, kard, robbanószer vagy más hasonló?
  4. Mennyi készpénz van jelenleg Önnél?

Ez utóbbi fontos. Ezt azért kérdezik, mert biztosak akarnak lenni benne, hogy el tudod tartani magadat az ott tartózkodás ideje alatt. Nyugodtan meg lehet mondani az igazat, de minimum 100-150.000 jent érdemes beírni.

Mindkét kártyát alá kell írni.

Be- és kiszállási kártyák („embarkation/ disembarkation card”).

Ki kell még tölteni egy vámkezelő formanyomtatványt is, ezt is kiosztják, de akár innen is letöltheted. Ebből családonként egyet is elég kitölteni. Az “A” oldalon minden kérdésre válaszolhatsz „No”-val, ha nem viszel be semmilyen vámköteles vagy tiltott árut és nincsen nálad 1.000.000 jent meghaladó készpénzt. Ha az “A” oldalon mindenre nemmel válaszoltál, a “B” oldalt nem kell kitöltened. A személyes adatokat pedig  a be- és kiszállási kártya alapján már ki tudod tölteni. (A „point of embarkation” a felszállás helye, ide írhatsz nyugodtan Budapestet. A „Number of Dependents” pedig a családtagok száma, meg kell adni hány felnőtt, hány 20 év és hány 6 év alatti utazik veled. Ha a pároddal utaztok, de nem vagytok még házasok, akkor külön papírt kell kitölteni.)

Amikor leszáll a gép, először is a bőröndödet kell felvenned, kövesd a kiírásokat. Miután megvan a csomagod, az első ellenőrzés a Bevándorlási irodánál (IMMIGRATION) lesz. Itt egyesével kell odamenni az ablakhoz, be kell mutatni az útlevelet és leadni a kitöltött be- és kiszállási kártyát („embarkation/ disembarkation card”). Fénykép készül majd rólad és leveszik az ujjlenyomatodat. Lehet, hogy feltesznek néhány kérdést angolul, de ha nem nagyon érted, akkor nem fogják sokáig erőltetni. Néha megengedik, hogy nagy félreértések esetén odamenjen valaki a csoportodból segíteni (tolmácsolni), de alapvetően ez nem egy szigorú ellenőrzés, baj nem lehet. Ezután jön a vám (CUSTOMS). Ha nincsen elvámolni valód, akkor egyszerűen csak átmész a zöld folyosón. Itt is be kell mutatni az útleveledet, és le kell adni a kitöltött vámkezelési nyomtatványt, néha feltesznek néhány kérdést is (honnan jöttél, van-e elvámolni valód), de a legritkább esetben nyittatják ki a bőröndödet.

A repülőtereken minden ki van írva angolul és mindenki beszél is angolul, úgyhogy ha tudsz angolul, gond nélkül el fogsz boldogulni, de ha nem, akkor sem valószínű, hogy tüzetesen átvizsgálnának. Ha esetleg mégis kérdéseket tesznek fel vagy kinyittatják a bőröndödet, ne aggódj, ez csak szúrópróbaszerű vizsgálat. Fontos viszont, hogy vedd komolyan a vizsgálatot és komolyan, tisztelettel válaszolj a kérdésekre. Ne próbáld meg elviccelni, ne poénkodj és ne legyél flegma – ez ugyanúgy egy hivatalos eljárás, mintha Magyarországon igazoltatna egy rendőr.

Leszállás Oszakában.

Gratulálok! Megérkeztél Japánba! 🙂

Érezd nagyon jól magad!


Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Hogyan (ne) mászd meg a Fudzsi hegyet?

5 dolog, ami ahhoz kell, hogy Japánba költözhess

Életed nagy kalandja Japánban: A Working Holiday vízum


Ha tetszett a cikk, kövess Facebookon is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Üzemelteti a(z) WordPress | Téma: Baskerville 2 by Anders Noren.

Fel ↑